Tuesday, March 8, 2011

کودتای خاموش سپاه پاسداران

ایران بریفینگ : دوران رياست احمدی نژاد بر قوه‌ی مجريه و همچنین اتفاقاتی که بعد از دومین دولت وی به وجود آمد را می توان دوران برآمدن بيش از پيش سپاهيان به قدرت ناميد.
هم اکنون نيروهای سپاهی و بسيجی و بازنشستگان سپاه و اطلاعات علاوه بر قوای نظامی و انتظامی و امنیتی بخش عمده ‌ای از اقتصاد کشور (۲۵ تا ۴۰ درصد بنا به تخمين‌های مختلف شامل بر بنيادها، قاچاق، بازار زير زمينی و شرکت‌های واگذار شده از طريق صندوق‌های سرمايه گذاری تحت مديريت سپاهيان سابق و لاحق مثل اعتماد مبين و مهر اقتصاد ايرانيان و پروژه‌های بزرگ کشور (پايان ۱۸۳۶ طرح و در دست داشتن ۲۸۸ طرح ديگر از مجرای قرارگاه خاتم، سايت قرارگاه خاتم، رجوع شده در ۲۹ آذر ۱۳۸۹)، و اعضای کابينه و مجلس و استانداران و معاونان وزير و مديران کل (بنا به تخمين های مختلف ميان ۳۰ تا ۷۰ درصد) و حتی مقاماتی در شورای امنيت ملی، قوه‌ی قضاييه، راديو و تلويزيون دولتی، شورای نگهبان و خبرگان رهبری (ارائه‌ی ارقام تخمينی ناشی از عدم شفافيت حکومت است اما مراکز جذب نيروی دولت احمدی نژاد يعنی بسيج و سپاه به خوبی گويای ارقام بالاتر هستند.) را تحت کنترل خود دارند.
تعريف سپاه به عنوان يک سازمان نظامی و سياسی و رفت و برگشت اعضای سپاه ميان سپاه و ديگر نهادهای دولتی تخمين تعداد اعضای سابق و موجود سپاه در مقامات بالای سه قوه و ديگر نهادهای انتصابی را دشوار ساخته است. همچنين هنگامی که از کنترل سپاه بر مقدرات کشور سخن می گوييم نقش نهايی نظامی گرايی در تصميمات راهبردی و شبکه‌ی اعضا را مد نظر داريم.
در نگاه آماری زیر به بخشی از حضور سپاهیان در قدرت سیاسی موجود در کشور اشاره نموده ایم .

رئیس جمهور محمود احمدی نژاد
وی در سالهای بین 1361 تا 1365 عضو سپاه پاسداران و در قرارگاه حمزه سیدالشهدا قرارگاه رزمی غرب کشور بوده است .

معاون اول رييس جمهور محمدرضا رحیمی
محمد رضا رحیمی از مشاوران فرمانده کل سپاه وقت رحیم صفوی و از اعضای هیات امنای دانشگاه امام حسین بوده است .
مشاور و رئيس دفتر رييس‌جمهور اسفنديار رحيم مشايي
وی هم اکنون نیز نیروی مامور بخدمت سپاه پاسداران در دولت می باشد ، نامبرده از سال 1364 عضو رسمی سپاه پاسداران می باشد .
معاون رييس جمهور در امور حقوقي فاطمه بداغي
سمت قبلی ایشان مشاور فرمانده کل سپاه وقت محسن رضایی در امور بانوان بوده است .

معاون رييس جمهور در امور مجلس حجت الاسلام سيد محمد رضا ميرتاج الديني
سپاهی

 معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رييس جمهور ابراهيم عزيزي
عضو شورای نگهبان بوده و پیشتر در اداره راهبردی سپاه بوده است

معاون رييس جمهور و رييس سازمان تربيت بدنی جمهوری اسلامی ایران علي سعيدلو
سعید لو در سالهای 1365 تا 1371 از فرماندهان قرارگاه بازسازی خاتم الانبیا لشکر 31 عاشورا بوده است
معاون رييس جمهور و رييس سازمان ملی جوانان مهرداد بذر پاش (معزول
فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه شریف
معاون رئیس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران مسعود زريبافان
از سال 1366 عضو رسمی سپاه است و هم اکنون با درجه سرتیپی مامور بخدمت می باشد
دبیرهیات دولت مجید دوستعلی
مسئول اداره عملیات پرسنلی ستادمشترک سپاه پاسداران در سال 1378 تا 1380
وزیر اطلاعات حجت الاسلام حيدر مصلحي
از سال 1368 از نمایندگان ولی فقیه در سازمان حفاظت اطلاعات سپاه و نیروهای زمینی و هوایی و ستادمشترک بوده است .

وزیر دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح سردار احمد وحيدي
فرمانده سابق نیروی قدس سپاه

وزیر رفاه و تامين اجتماعی صادق محصولي
از فرماندهان ارشد سپاه در دوران فرماندهی رضاییصفوی
وزیر صنايع و معادن علی اکبر محرابیان
مدیر شرکت ایمن سد وابسته به قرارگاه بازسازی خاتم الانبیا سپاه بوده است

وزیر علوم تحقيقات و فناوری كامران دانشجو
از اعضای اطلاعات سپاه و بعدها معاون وزیر اطلاعات بوده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سيدمحمد حسيني
پاسدار بوده است

وزیر کشور مصطفي محمدنجار
از فرماندهان ارشد سپاه در دوران رضایی و صفویی .

وزیر مسکن و شهر سازی علي نيكزاد
فرمانده سابق سپاه اردبیل

وزیر نفت سيدمسعود ميركاظمي
معاون پژوهش و آموزش دانشكده فني و مهندسي دانشگاه امام حسين / قائم مقام رييس دانشكده فني و مهندسي دانشگاه امام حسين / رييس هيات مديره و مدير عامل سازمان اتكا وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح /مشاور وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح / رييس مركز مطالعات و پژوهشهاي لجستيكي

وزیر تعاون محمد عباسي
فرمانده سپاه مازندران در سالهای 1366 تا 1369
وزیر دادگستری سيدمرتضي بختياري
در سالهای 1359 تا 1367 در اطلاعات سپاه بوده است از سال 1367 تا 1383 هم رئیس سازمان زندانها بوده است
شهردار پایتخت محمد باقر قالیباف
فرمانده سابق نیروی انتظامی و اسبق نیروی هوایی سپاه

نتیجه
با توجه به این آمار و جستار از سی و شش عضو هیات دولت در کابینه دولت بیست و دو نفر آنها سپاهی می باشند

در بدنه اجرایی دولت نیز وضع به همین منوال است و از میان 30 استاندارکشور 16 استاندار سابقه عضویت در سپاه پاسداران داشته و دارند .
از وضعیت مدیران میانی کشور نیز اطلاع دقیقی در دست نیست اما بی شک آنجا نیز حضور پاسداران می بایست پر رنگ باشد چراکه معمولا هر مدیر ارشدی که به سمتی منصوب می شود کادر و نزدیکان خود را بر سر کار می آورد.
اما در مجلس ایران چه خبر است؟
در مجلس ما 270کرسی و چهار فراکسیون عمده داریم :
چهل و شش نفر عضو فراکسیون اصولگرایان هستند که فعلا از آنها به عنوان اکثریت نام می برند و 18 نفر هم عضو فراکسیون جبهه دوم خرداد هستند که از آنها با نام خط امام یا اقلیت نام می شود ، فراکسیون دیگری نیز به نام پیشرفت و عدالت وجود دارد که عملا هم اکنون فعالیتی ندارد و دوازده نفر هم عضو فراکسیون مستقل ها هستند .
به غیر از هواداران سپاه و نمایندگان بسیجی هم اکنون 34 نفر پاسدار در میان نمایندگان وجود دارند ، سه پاسدار رئیس کمیسیون هستند و دو پاسدار هم نائب رئیس کمیسیون ، سه پاسدار نیز عضو هیات رئیسه مجلس می باشند
گرچه طبق قانون تمامی نمایندگان مجلس می بایست برای کاندیداتوری از همه مشاغل خود استعفاء داده اما ظاهرا عملا چنین کاری انجام نشده است چرا که به عنوان مثال « سرتیپ محمد کوثری» فرمانده سابق لشگر 27 محمد رسول الله تهران که هم اکنون نماینده تهران و نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس است چندی پیش در مصاحبه با روزنامه شرق اعلام کرده بود از مجلس حقوقی بابت نمایندگی اش نمیگیرد و همچنان از سپاه پاسداران حقوق می گیرد! .
با این حساب دور از ذهن نیست که این گفته که سپاه پاسداران مدتهاست در جمهوری اسلامی یک « کودتای خاموش » انجام داده است پر بیراه نبوده ، سپاه در دهه‌ی اول جمهوری اسلامی در خدمت رژيم بود و به استقرار حکومت روحانيون ياری می رساند. اما از دهه‌ی دوم، فرماندهانی که خود را در جنگ صرف کرده و لذا مانده از قافله‌ی ثروت و قدرت اندوزی می ديدند منافع خود را در پيش رو قرار دادند. از همين جهت بود که فرماندهان سپاه خود را به تمامه در درگيری های سياسی افکندند، خواستار منابع ثروت و منزلت اجتماعی فراتر از دفاع از امنيت کشور شدند و به دنبال هم پيمان سياسی برای پی گيری اين اهداف می گشتند همين جا بود که جمهوری اسلامی نيروی پشت جبهه‌ی خود را از دست داد و تنها نقطه‌ی اتکای آن به يکی از فاسد ترين بخش‌های آن مبدل شد. سپاهيانی که امروز به دنبال سرمايه گذاری در ترکيه، برج سازی در دوبی، خريد هتل در سوريه، مجتمع سازی در کانادا و خريد شرکت‌های تجاری در استراليا هستند با يک حرکت بزرگ مردمی که آنها را به درستی نشانه گيرد قدرت را واگذار خواهند کرد. همين نيروها هستند که در خانه ها و آپارتمان‌های چند ميليارد تومانی تهران ساکنند و تجمل و اشرافيت سر تا پای آنان را فرا گرفته است.
اگر با عينک ابن خلدون به تحولات سياسی ايران امروز نگاه کنيم سپاهيانی که سه دهه قبل از وادی غرور و عصبيت آمده و شور و اشتياق اشغال کاخ سفيد را داشتند امروز خود به بخشی از نيروهای غرق در تجمل شهری و خمودگی ناشی از قدرت و ثروت تبديل شده‌اند و بايد منتظر گروهی ديگر برای اشغال کاخ‌های قدرت بمانن

No comments:

Post a Comment